vrijdag 11 april 2014

De koek is op....

Ook deze week liep er weer een journalist door de gangen van de Wilgenhoek. Marieke Serruys, moeder van Mink uit groep 5, interviewde een aantal kinderen. Soms gingen de gesprekken ineens over heel andere onderwerpen!

Groep 7

Mick:
Wij hebben zelf planeten gemaakt en die gaan naar het Teylers Museum. Dat wil ik eigenlijk niet, want we krijgen ze niet meer terug. Maar we krijgen wel vrijkaartjes voor het museum.
Shanna:
Mijn werkjes raken toch altijd kwijt, dus ik vind het niet zo erg.
Job:
Ik heb op Google Maps de planeet Jupiter opgezocht en toen kwam ik op allerlei plaatsen met de naam Jupiter. Zelfs in China!
Shanna
: We hebben ook in groepjes een muurkrant gemaakt over een planeet. Dat is een groot vel met informatie en plaatjes.
Mick
: Bij het Schoter hebben we water gezuiverd met zand. Dan moest je vier verschillende soorten zand in een trechter doen en het water daar doorheen gieten. Ik wist wel dat zand water kan zuiveren. Door de duinen.
Shanna
: Eigenlijk wist ik dat niet helemaal. 
Isa: De uitleg over H2O snapte bijna niemand. H2 is een soort benzine.
Mick
: Met de elementen vuur en aarde hebben we eigenlijk niet zo veel gedaan.
Job:
Ja wel, we hebben speksteen bewerkt.
 

Bente: Dit jaar doen we andere dingen met het cultuurproject, zoals een mindmap en een folder maken over de vier elementen.
Jasmijn
: We mogen nu meer zelf doen, we krijgen meer vertrouwen dat we zelf ook iets kunnen. Onze groep houdt eigenlijk niet van luisteren. We houden meer van doen.
Bente
: Dit project gaat over vier dingen tegelijk, dat is leuk en afwisselend.
Chris
: Het leukst was de workshop speksteen. Die gaf de moeder van Jasmijn.
Jasmijn: Ik ben het wel gewend om zoiets te doen. Het was leuk dat andere kinderen het nu ook meemaakten.
 

Bente: – over de workshop bij het Schoter – Ik wist niet dat er zo veel soorten zand waren.
Jasmijn
: Het was ook leuk om de school te zien.
Chris
: Mijn broer zit daar. Hij heeft een rare klas: ze schelden leraren uit en ontsnappen uit de les.
Jasmijn:
Ik was wel snel afgeleid door de dingen in het lokaal. Opgezette dieren enzo. En die kale mijnheer snapte ik niet. Die uitleg over H2O enzo.

Intussen worden de werkstukken uitgedeeld. Ze hebben alle drie een goed. Luuk (die even iets anders doet) heeft een zeer goed.
Bente:
Maar hij is ook erg intelligent.
Jasmijn:
Daarom is hij jouw vriendje.
Jasmijn vindt haar klasgenoten erg leuk, maar ze heeft geen vriendje. Chris wel, hij is met Floor.
Chris:
Floor is nu naar de ortho.
Bente:
Dat weet hij dus ook precies!

Maar niet alleen Marieke sprak met leerlingen. Juf Pauline noteerde het volgende gesprekje met een kleuter:
"Juf, weet jij wat dit is?"
"Eh....."
"Dat is een skelet van een dinosaurus.
Weet je wat er gebeurd als ik die verstop in het zand?"
"Ja, dan raak je hem kwijt..."
"Nee, dan ben ik een paleontoloog."
"Eh...."
"Dat is een wetenschapper!" 
Het cultuurproject brengt onverwachte kennis aan het licht!